dc.contributor.advisor |
Vieira, Andréa Lopes da Costa |
|
dc.contributor.author |
Monteiro, Lais Bernardes |
|
dc.date.accessioned |
2018-08-15T15:23:31Z |
|
dc.date.available |
2018-08-15T15:23:31Z |
|
dc.date.issued |
2015-08-27 |
|
dc.identifier.citation |
MONTEIRO, Lais Bernardes. Diálogos entre tradição, memórias e contemporaneidade: um estudo sobre o jongo da Lapa. 2015. 228 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social)- Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/12206 |
|
dc.description |
Dissertação também disponível em formato impresso, com o número de chamada MMS 2015/28. |
pt_BR |
dc.description.sponsorship |
n/a |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Diálogos entre tradição, memórias e contemporaneidade: um estudo sobre o jongo da Lapa |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.referee |
Silva, Sérgio Luiz Pereira da |
|
dc.contributor.referee |
Barrenechea, Miguel Angel de |
|
dc.contributor.referee |
Zenícola, Denise Mancebo |
|
dc.degree.department |
CCHS |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Mestrado Acadêmico |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Memória Social |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
MULTIDISCIPLINAR |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
INTERDISCIPLINAR |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
SOCIAIS E HUMANIDADES |
pt_BR |
dc.subject.en |
Performance |
pt_BR |
dc.subject.en |
Social Memory |
pt_BR |
dc.subject.en |
Cultural Identity |
pt_BR |
dc.subject.en |
Public Place |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
This study focuses on one of the richest cultural heritages left behind in Brazil by African diaspora: the expressive forms of Jongo, adding its historical and social contextualization to its development as both an artistic action existence and as a cultural resistance established in public areas, in full contemporaneity of the city of Rio de Janeiro. At first, one can understand the Jongo as a playful and powerful blend of expressive languages, to engage in their practice the dance, music, song, poetry and religiosity, without a clear distinction between the artistic and cultural boundaries of these languages. In recent years, new leadership and cultural groups linked to jongueira practice are being created, leading to a dialogue of traditions and innovations together to promote the manifestation of Jongo in the city of Rio de Janeiro. The most significant example of this lively and synergistic confluence of habits, memories, creations and recreations is the monthly Cultural Movement “Rodas do Jongo da Lapa” (circle dance at Jongo da Lapa). The “Rodas de Jongo da Lapa” was established in 2004 and it takes place at a site of multiple arches called the “Arcos da Lapa”. The event happens periodically and it is open to the public. The “Rodas de Jongo da Lapa” brings participants together, sharing feelings and triggering a sense of “longing to belong” to the dance and to an exciting curiosity. When developing our study, we could find the manifestation of the lively and vibrant “Jongo da Lapa” through the actions of this Cultural Movement. Such movement has been engaging spontaneously throughout the continuity of this centennial expression (historically protected as Intangible Cultural Heritage since 2005). It enthuses new impacts, signals new protagonisms, acknowledges diversity, celebrates and gives visibility to the african-brazilian art. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
A pesquisa se debruça sobre parte do chamado Sítio do Carico, na Ilha do Governador, Rio de Janeiro, RJ, buscando reconhecê-lo como um complexo e multifacetado espaço de memória e elaborações identitárias. Pretende fazer uma reflexão acerca das possibilidades de representação desse espaço, segundo a trajetória histórica e as ocupações, relacionando tais representações à produção de memórias. Como ponto central, analisa a dinâmica da construção memorialística e as influências sobre a figura de Lima Barreto: a relação entre o espaço e a memória do escritor; a relevância desse espaço em sua trajetória; a existência de uma matriz de representação forjada a partir das suas memórias e das experiências pessoais do período em que lá residiu (1890-1902); e a decisiva influência dessa matriz na sua produção literária. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Performance |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Memória Social |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Identidade Cultural |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Espaço Público |
pt_BR |