dc.contributor.advisor |
Lifschitz, Javier Alejandro |
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dc.contributor.author |
Gomes, Lícia |
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dc.date.accessioned |
2019-07-19T18:12:38Z |
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dc.date.available |
2019-07-19T18:12:38Z |
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dc.date.issued |
2019-03-27 |
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dc.identifier.citation |
GOMES, Lícia. O muralismo de Rivera e a memória política. 2019. 99 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social)- Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/12877 |
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dc.description.sponsorship |
CAPES-DS |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
O muralismo de Rivera e a memória política |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Rivera's muralism and political memory |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.referee |
Lifschitz, Javier Alejandro |
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dc.contributor.referee |
Silva, Sérgio Luíz Pereira da |
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dc.contributor.referee |
Oliveira, Paola Lins de |
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dc.degree.department |
CCHS |
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dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Mestrado Acadêmico |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Memória Social |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
MULTIDISCIPLINAR |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
MEMÓRIA SOCIAL |
pt_BR |
dc.subject.en |
Mexican Muralism |
pt_BR |
dc.subject.en |
Political Memory |
pt_BR |
dc.subject.en |
Latin-American Art |
pt_BR |
dc.subject.en |
Diego Rivera |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
This research analysed the construction of the political memory by the contribution of Diego Rivera’s paintings from the Mexican Muralism that were made during 1920 and 1930, and also some unfoldings from the movement in other countries. . Two possible ways that answer the question of the political memory’s contribution were presented, having two distinct methods of comprehending the image as foundation to it. The first considers the external factors to the artwork and uses the concept of memory’s agency by identifying its principals agents.The second presents the image – as an analysis’ tool, considering soo the transmission’s questions. In both ways, the political memory is pointed as an strategic and intencional action which hits the public sphere. From these two paths, or center lines, it has been presented a few examples of the international influence of the Mexican Muralism, outlining the movement’s unfolding and its possible contribution of the political memory besides Mexico. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
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dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
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dc.description.abstractpt |
Esta pesquisa analisou a construção da memória política por meio da contribuição de pinturas do Muralismo Mexicano feitas pelo artista Diego Rivera durante as décadas de 1920 e 1930, e alguns desdobramentos do movimento em outros países. Foram apresentados dois caminhos possíveis de responder à questão da contribuição da memória política, tendo como base dois métodos distintos de leitura de imagem. O primeiro, considerando os fatores externos à obra, lançando mão do conceito de agenciamento de memória, identificando seus principais agentes. O segundo, apresenta a imagem – personagens, narrativas e símbolos – como ferramenta de análise, considerando, para isso as questões da transmissão. Nos dois caminhos a memória política é identificada como uma ação estratégica e intencional que atinge a esfera pública.A partir desses dois caminhos, ou eixos, foram apresentados alguns exemplos da influência internacional do Muralismo Mexicano, esboçando o desdobramento no movimento e sua possível contribuição para memória política além do México. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Muralismo Mexicano |
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dc.subject.pt |
Memória Política |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Arte Latino-americana |
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dc.subject.pt |
Diego Rivera |
pt_BR |